Rozvoj jemné a hrubé motoriky

Vyberte kapitolu:

[tab:Obsah]

Cvičení a hry pro rozvoj jemné a hrubé motoriky předškolního dítěte s Downovým syndromem

Romana Zetelová
Pedagogická fakulta MU, 2011

Obsah
Část A
1. Veselá zvířátka
2. Rybičky
3. Kuželky
4. Magnetická podložka
5. Sluníčko s barevnými kolíčky

Část B
6. Prstová cvičení
7. Matičky a šroubky
8. Bludiště
9. Závody aut
10. Kouzelný pytlíček

Část C
11. Kostky
12. Provazochodec
13. Kutululu a hop
15. Knížečky pro chytré hlavičky
16. Dáme ruku sem, dáme ruku tam

Část D
17. Kos
18. Červavé jablíčko
19. Popelka a holoubci
20. Princeznička na bále
21. Vkládačky

Část E
22. Magnetická stavebnice
23. Oblékání panenky
24. Pexeso
25. Hra s kostkou
26. Puzzle

Část F
27. Kroužky
28. Hledání pokladu
29. Hříbečky
30. Trhání či krčení papíru

Seznam příloh
[tab:Část A]

1. Veselá zvířátka

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky, uvědomování si vlastního těla, tužkový úchop.

Potřeby
K aplikaci – barvy na tělo nebo vodou ředitelné barvy, štětec, paleta nebo papírový tácek, světlý papír, vlastní tělo.

Úkol

  1. Tvorba kohoutka – dítě si natře celou dlaň i prsty štětcem namočeném v neředěné barvě a obtiskne ji na papír, špičkou malíčku vytvoří kuřátku nohy a zobák.
  2. Tvorba motýlka – tělo vytvoří dítě obtiskem ukazováčku, horní křídla obtiskem bříška palce, dolní křídla obtiskem bříška ukazováčku, tykadla vzniknou obtiskem vnější strany malíčku.

2. Rybičky

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, úchopu, orientace v prostoru.

Potřeby
K výrobě – tyčinky nebo špejle, provázek, magnetky nebo kancelářské sponky na konec provázku a do úst rybiček, lepidlo či izolepa, barevný papír na vytvoření rybiček a rybníku, nůžky.
K aplikaci – hotový výrobek nebo koupená hračka z hračkářství.

Úkol
Úkolem dítěte je všechny rybičky z rybníku pomocí udic s magnetem. Ryby může dítě lovit podle barev, může je počítat. Tip! Vytvořte pomůcku z předmětů, které jsou dítětem oblíbené (dopravní prostředky, zvířata, apod.).
Motivovat můžeme říkankou: Hop do vody, do vodičky, pochytáme si rybičky.
Hop do vody jako šipka, jedna ryba, druhá rybka.

3. Kuželky

Účel cvičení
Procvičení hodu, míření, kulového úchopu.

Potřeby
K výrobě – ruličky toaletního papíru, vata, pastelky/fixy, lepidlo, doplňky.
K aplikaci – výrobek, koule na házení.

Úkol
Úkolem dítěte je pomocí kutálení shodit všechny kuželky. Tip! Každá kuželka představuje jinou bytost, můžete tedy dítěti říct, aby shodilo např.: sněhuláka. Tím více se zdokonaluje míření. Místo koule můžete použít předmět jiného tvaru (ovál).

4. Magnetická podložka

Účel cvičení
Procvičení jemné motoriky prstů, špetkový a pinzetový úchop.

Potřeby
K aplikaci – magnetická podložka, magnety různých tvarů a velikostí.

Úkol
Úkolem dítěte je uchopit magnety mimo podložku a poskládat je na podložku. Z magnetů může tvořit různé obrazce, může rozlišovat barvy a geometrické tvary.

5. Sluníčko s barevnými kolíčky

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, klíčového úchopu.

Potřeby
K výrobě – krabicový papír, barevný (žlutý) papír na polepení krabice, lepidlo, nůžky, fixy, pastelky.
K aplikaci – výrobek, barevné kolíčky, speciální papír na odkládání kolíčků.

Úkol
Úkolem dítěte je umístit barevné kolíčky na sluníčko. Kolíčky dítě sundává z papíru, na kterém jsou umístěny. Dítě využívá klíčový úchop. Na kolíček tlačí palcem proti ukazováčku. Dítě motivujeme tím, že tvoří sluníčku paprsky, aby mohlo svítit. Dítě může kolíčky skládat podle barev. Po uchycení všech kolíčků požádáme dítě, aby kolíčky také sundalo a umístilo zpět na papír.


[tab:Část B]

6. Prstová cvičení

Účel cvičení
Procvičení jemné motoriky prstů, uvědomování si jejich polohy, koordinace rukou.

Potřeby
K aplikaci – vlastní tělo.

Úkol
Za pomocí rukou plní dítě následující úkoly, které mu vždy předvedeme, popřípadě po celou dobu cvičíme s ním. Tip! Využít se dá jakéhokoliv nápadu. Přidat můžete říkanky či písničky, které by mohly činnost doprovodit.

  1. Ruce máme před tělem. Postupně se dotáčíme navzájem malíčky, prsteníčky, prostředníčky, ukazováčky a palci. Jakmile máme všechny prsty spojené, opět je postupně oddalujeme
  2. Palcem se postupně dotýkáme ostatních prstů téže ruky. Zkoušíme pravou i levou ruku.
  3. Palcem se postupně dotýkáme konečků prstů opačné ruky. Opět zkoušíme obě ruce.
  4. Louskáme prsty.
  5. Pomocí rukou a prstů se snažíme vytvořit různé předměty – dlouhý nos, velké uši, fotoaparát, dalekohled, brýle, různá známá písmenka, skrčením ukazováčku věšáček, z dlaní obou rukou hnízdo, propletením obou rukou a volně visícím prostředníčkem zvoneček.
  6. Můžeme se také pokusit napodobit různé činnosti – strouhání mrkvičky, bubnováním prstu jedné ruky padající déšť, kroupy či sněhové vločky, s roztaženými pokrčenými prsty hrabeme listí, přibližováním a oddalováním ukazováčku a prostředníčku střiháme nůžkami, voláme „pojď sem“ natahováním a krčením ukazováčku, ťukáním ukazováčku na podložku napodobujeme zobání slepičky, pohyby prstů imitujeme hraní na klavír či flétnu, imitujeme drobení chleba a krmíme slepičky, máváme, myjeme ruce, odkláněním pěstí od sebe lámeme větvičku.
  7. Provádíme údery pěstí jedné ruky do dlaně druhé ruky.

7. Matičky a šroubky

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, koordinace pohybů pravé a levé ruky, úchopu.

Potřeby
K výrobě – oboustranná izolepa, nůžky, barevný papír, matičky a šrouby různé velikosti.
K aplikaci – výrobek.

Úkol
Smyslem cvičení je namotání matiček na šroubky. Pokud dítě nerozezná správnou velikost, pomůže mu barevná diferenciace šroubků a příslušných matiček. Šroubek drží dítě v levé ruce, pravou rukou namotává matičku. Není nutné namotávat šroubek až do konce, pokud na tom však dítě lpí, zvolíme raději kratší šroubky.

8. Bludiště

Účel cvičení
Rozvoj prostorové orientace.

Potřeby
K výrobě – dřevěná deska, dřevěné mantinely (lze nahradit třeba brčky na pití), lepidlo na dřevo, pilka, pilník, na desku můžeme nalepit barevné samolepky pro zpestření.
K aplikaci – výrobek, dostatečně těžká kulička.

Úkol
Smyslem cvičení je dopravit kuličku do středu bludiště tak, aby propadla dírkou. Dítě drží bludiště oběma rukama a pohybuje jím na různé strany. Tip! Pod dírku umístěte košíček, aby kulička nepropadávala ven a nenarušovala tak průběh cvičení.

9. Závody aut

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, koordinace pohybů pravé a levé ruky.

Potřeby
K výrobě – 2 x A4 tvrdého papíru, černý fix, pravítko, nůžky, suchý zip nebo izolepa na připevnění praporků, párátka, barevný papír a izolepa na praporky, dvě autíčka, provázek, dvě tyčinky na namotávání, sekundové lepidlo na zpevnění suků u autíček a tyčinek.
K aplikaci – výrobek.

Úkol
Smyslem cvičení je dostat autíčko co nejrychleji do cíle pomocí namotávání provázku na tyčinku. Dítě si vybere auto, se kterým chce závodit. Závod odstartujte pokřikem (tři, dva, jedna, teď, apod.). Po odstartování dítě namotává provázek na tyčinku a tímto pohybem posouvá auto do cíle. Tyčinku drží oběma rukama, motá prsty. Motivací je druhé autíčko, které se také blíží k cíli. Nenechávejte dítě vždy vyhrát. Oživit hru můžete tím, že před závodem zkusíte auto nastartovat, budete předvádět různé zvuky auta, apod.

10. Kouzelný pytlíček

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, hmatová diferenciace.

Potřeby
K výrobě – pytlíček, několik malých předmětů různých tvarů a materiálů (5 – 10).
K aplikaci – výrobek, popřípadě páska přes oči.

Úkol
Úkolem dítěte je rozeznat předměty v pytlíčku pomocí hmatu. Dítě dostává pokyny, jaký předmět má z pytlíčku vytáhnout a tahá se zavřenýma očima. Motivujte tím, že pytlíček je kouzelný, můžete použít i říkanku „Abrakadabra“. Před první aplikací můžete dítěti předměty ukázat a pojmenovat je. Tip! Můžete použít jakékoliv tvary podle aktuální potřeby – čísla, domácí zvířata, geometrické tvary, apod.


[tab:Část C]

11. Kostky

Účel cvičení
Procvičení jemné motoriky prstů, úchopu, orientace v prostoru.

Potřeby
K aplikaci – různé druhy a velikosti kostek.

Úkol
Kostky lze použít na více her a cvičení. Děti mohou stavět komín či jiné stavby, mohou kostky přemísťovat z krabičky do krabičky, mohou se s nimi učit počítat, aj. Co se týče obrázku, děti mají za úkol sestavit kostky tak, aby vznikl kompletní obraz.

12. Provazochodec

Účel cvičení
Rozvoj chůze na nerovném povrchu, udržení rovnováhy.

Potřeby
K aplikaci – chodníček s protiskluzovým povrchem, lze nahradit provazem, švihadlem, křídou na chodníku, aj.

Úkol
Úkolem dítěte je přejít masážní chodníček či jinou překážku a udržet rovnováhu. Ideálně by dítě nemělo nohy přisouvat, ale dělat kroky. Pro lepší držení rovnováhy poraďte dítěti, ať rozpaří ruce. Tip! Nachystejte pro dítě překážkovou dráhu, jejíž součástí bude i toto cvičení. Cvičení můžete zkomplikovat různými zatáčkami.

13. Kutululu a hop

Účel cvičení
Nácvik kutálení, chytání a házení míče.

Potřeby
K aplikaci – míč.

Úkol
Úkolem dítěte je kutálet nebo hodit míč a pohyb doprovodit určeným citoslovcem. S dítětem sedíme naproti, nohy jsou roztažené. Při kutálení míče doprovázíme slovem „kutululu“, pří házení slovem „hop“. Před samotným činem by dítě mělo oslovit toho, na koho bude míč směřovat (hru může hrát více hráčů).

14. Házení do vajíček

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, úchopu, orientace v prostoru.

Potřeby
K aplikaci – drobné předměty (fazole, míčky, knoflíky), plata na vejce.

Úkol
Úkolem dítěte je trefit se drobnými předměty do plata na vejce, které je umístěno na zemi. Plato může být v různé vzdálenosti, začínáme z krátké vzdálenosti, postupně oddalujeme. Tip! Každý uchopte oběma rukama jedno plato a pokuste se trefovat drobný předmět z plata do plata. Plata barevně ozdobte.

15. Knížečky pro chytré hlavičky

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, úchopu.

Potřeby
K výrobě – knížečky seženete v obchodě, pro výrobu odpovědí – laminovací stroj, nůžky, lepící suchý zip (seženete v galanterii).
K aplikaci – hotový výrobek.

Úkol
Úkolem dítěte je přiřadit správný obrázek dle zadání. Dítě bere obrázky ze stolu, suchý zip se nachází ve středu obrázku, je tedy nutná přesná manipulace. Na konci cvičení dítě všechny obrázky sundá a položí zpět na stůl.

16. Dáme ruku sem, dáme ruku tam

Účel cvičení
Rozvoj hrubé motoriky celého těla, jemné motoriky obličeje.

Potřeby
K aplikaci – vlastní tělo.

Úkol
Úkolem dítěte je pohybově doprovodit písničku. V textu písničky používáme různé části těla, ve vymýšlení můžeme dítěti přenechat iniciativu. Tip! Další nápady: Oko – mrkáme, ústa – špulíme, nos – krčíme, ucho – natahujeme, rameno – kroužíme, bok – kroutíme, noha – kopeme, jazyk – vyplazujeme.

Text písničky Pohybový doprovod
Dáme ruku sem, Pravou ruku natáhneme před tělo.
dáme ruku tam, Levou ruku natáhneme před tělo.
dáme ruku sem Pravou ruku natáhneme před tělo.
a tak s ní zatřesem. V rytmu s ní zatřeseme.
Uděláme ruty šuty rotaci, Dáme ruce v bok a v rytmu se otočíme dokola.
ať máme legraci. Tleskáme do rytmu.

[tab:Část D]

17. Kos

Účel cvičení
Nácvik poskoků a skoků.

Potřeby
K aplikaci – vlastní tělo.

Úkol
Úkolem dítěte je pohybově doprovodit říkanku. Dbáme na správný styl skoku, dítě by nemělo dopadat na paty a dupat.

Text říkanky Pohybový doprovod
Skok a skok a žádný krok, Poskoky snožmo.
kos tak skáče celý rok. Poskoky snožmo.
Po žížale pokukuje, Otáčení hlavou doleva a doprava.
zobákem ji Předklon hlavy.
vytahuje. Srovnání hlavy a výskok do výšky.

18. Červavé jablíčko

Účel cvičení
Procvičení jemné motoriky prstů, úchopu, koordinace rukou.

Potřeby
K aplikaci – provlékací pomůcka „červavé jablíčko“.

Úkol
Úkolem dítěte je provléci šňůrku s červíčkem všemi otvory jablka.

19. Popelka a holoubci

Účel cvičení
Procvičení jemné motoriky prstů, úchopu, diferenciace předmětů pomocí hmatu.

Potřeby
K aplikaci – různé druhy luštěnin či těstovin (hrách, fazole, čočka), misky dle počtu třízených věcí.

Úkol
Do společné misky vložíme a smícháme všechny luštěniny a těstoviny. Úkolem je roztřídit tyto předměty, tak jako to dělala Popelka v pohádce. Tip! Pokud chceme rozvíjet barevnou diferenciaci, vložíme do misky různě barevné předměty. Dítě pak třídí předměty do misek odpovídající barvy.

20. Princeznička na bále

Účel cvičení
Procvičení jemné motoriky prstů a úchopu.

Potřeby
K aplikaci – jehla (nejlépe umělohmotná), jehlu lze nahradit zpevněním konce provázku, korále různých velikostí, provázek s uzlem či korálem na konci.

Úkol
Cílem je navléci korále na provázek a vytvořit tak náhrdelník, který si pak dítě může vyzkoušet. Dítě motivujeme říkankou:

Princeznička na bále
poztrácela korále.
Její táta, mocný král,
Honzíka si zavolal:
„Honzíku, máš namále,
přines nám ty korále!“
Honzík běžel za hory,
nakopal tam brambory.
Přinesl je před krále:
„Tady jsou ty korále!
Větší už tam neměli,
ty už snědli v neděli!“

21. Vkládačky

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, úchopu, prostorové orientace.

Potřeby
K aplikaci – pěnová či plastová vkládačka.

Úkol
Úkolem dítěte je vložit správný tvar do výřezu vkládačky.

[tab:Část E]

22. Magnetická stavebnice

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, úchopu, prostorové orientace.

Potřeby
K aplikaci – magnetická stavebnice.

Úkol
Úkolem dítěte je z magnetické stavebnice postavit různé objekty – dům, plot, květinu, srdce, postavu, aj.

23. Oblékání panenky

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, úchopu, uvědomování si vlastního těla.

Potřeby
K výrobě – magnety na oblečení a panenku, krabicový papír na výrobu panenky, pastelky, nůžky, sekundové lepidlo, šablony oblečení možno stáhnout z internetu.
K aplikaci – výrobek.

Úkol
Úkolem dítěte je umístit oblečení na panenku.

24. Pexeso

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, úchopu.

Potřeby
K aplikaci – pexeso z pevnějšího (nejlépe dřevěného) materiálu.

Úkol
Cílem hra pexeso je nalézt co nejvíce obrázkových dvojic. Hráči se v otáčení střídají. Aby se dítě lépe soustředilo na hru, je dobré zvolit pexeso z pevného materiálu, nejlépe dřeva. Dítě tak nebude mít zásadní problém s otáčením.

25. Hra s kostkou

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky ruky, úchopu, orientace v prostoru, odhadu síly vložené do hodu kostkou.

Potřeby
K výrobě – 1 x A4 papír, laminovací stroj (není nutné), černý fix nebo tiskárna, pravítko, na kostky korpus, oboustranná izolepa nebo lepidlo, barevný papír, izolepa.
K aplikaci – výrobek, figurky dle počtu hráčů.

Úkol
Hráči se střídají v hodu kostkou (každý má jednu nebo lze kostky střídat). Dle hozeného čísla se figurka posunuje, až dorazí do cíle. Tip! Pokud je dítě netrpělivé, hrajte jen s jednou kostkou, aby nemělo možnost házet, když jste na řadě.

26. Puzzle

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, úchopu, prostorové orientace.

Potřeby
K aplikaci – puzzle, nejlépe střední až velká velikost.

Úkol
Cílem hry je poskládat obrázek z jednotlivých dílků dle předlohy. Začínáme s malým počtem dílků větší velikosti, postupně zvyšujeme počet a zmenšujeme velikosti. Tip! Při hledání správných dílků voláme na hledaný objekt (např.: hledáme sluníčko, zavoláme: „Sluníčko, kde jsi?“, apod.).

[tab:Část F]

27. Kroužky

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, úchopu, prostorové orientace.

Potřeby
K aplikaci – kroužky.

Úkol
Úkolem dítěte je navléci různobarevné kroužky na kolíky odpovídající barvy.

28. Hledání pokladu

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, úchopu, orientace v prostoru, hmatu.

Potřeby
K výrobě – miska, fazole či jiné luštěniny, korálky či jiné drobné předměty.

Úkol
Úkolem dítěte je nalezení a vytažení korálků z množství fazolí.

29. Hříbečky

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, úchopu, orientace v prostoru.

Potřeby
K aplikaci – mozaika, různobarevné hříbečky.

Úkol
Dítě má za úkol napichovat hříbečky do mozaiky. Může tvořit různé obrazce, nebo je může vkládat ledabyle dle barev.

30. Trhání či krčení papíru

Účel cvičení
Rozvoj jemné motoriky prstů, nácvik úchopu.

Potřeby
K aplikaci – šablona (viz přílohy), obyčejný papír, barevný papír na trhání, krepový papír na krčení, lepidlo, tužka, nůžky, lepenka.

Úkol

  1. Nejdříve potřebujeme šablonu. Tu můžeme vytisknout z počítače nebo si sami nakreslit. Na vytisknutou šablonu lze přiložit obyčejný papír formátu A4 a motiv tužkou obkreslit. Šablonu poté vystřihneme. Tip! Motiv můžeme nakreslit na lepenku, dítě si pak s výtvorem bude moci hrát.
  2. Na vystřihnutý motiv dítě nalepuje papír. Ten může buď trhat – používáme malé kousky barevného papíru, nebo mačkat – používáme papír krepový, mačkáme jej do volnějších kuliček. Dítě může lepidlem potřít plochu šablony nebo každý útržek zvlášť. Tip! Aby se polepený motiv nezvlnil vlivem lepidla, vložíme jej mezi vrstvu novin a poté vylisujeme v knize.

[tab:Šablony]

[tab:END]